0

گردشگری

کارشناسان یونسکو خواستار اصلاح پرونده جهانی راه آهن ایران شدند – فولاد زرند

مارس 29, 2018 در 1:55 ب.ظ توسط

کارشناسان یونسکو در حالی خواستار اصلاحات در پرونده ثبت جهانی راه آهن ایران شده اند که قرار است این پرونده در سال ۲۰۱۹ به همراه جنگل های هیرکانی در فهرست جهانی ثبت شود
آنطور که محمدحسن طالیبیان معاون میراث فرهنگی کشور گفت: کارشناسان یونسکو نقشه ها و جزئیات بیشتری را برای تکمیل پرونده نیاز داشتند که در این رابطه اطلاعات بیشتر به آنها ارائه شد تا این پرونده در سال ۲۰۱۸ ارزیابی شود و برای سال ۲۰۱۹ به ثبت برسد.

از چند سال پیش تا کنون کارشناسان مرتبط با این پرونده در حال تکمیل آن بوده اند. اسفند ماه سال ۹۴ نشست مشترکی بین سازمان میراث فرهنگی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای ثبت میراث صنعتی و راه آهن قدیمی ایران از شمال تا جنوب برگزار شد.

پس از برپایی این نشست و انجام گفتگوها و هماهنگی های دیگر بین راه آهن، وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی، علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی حامل این خبر شد چرا که نامزدی «میراث صنعتی راه آهن ایران» در اجلاس اخیر یونسکو در لهستان پذیرفته شده بود و مونسان این خبر را آذر ماه در نشست خبری عملکرد صد روزه خود در سال ۹۶ اعلام کرد: پرونده ثبت جهانی راه آهن در حال تکمیل است، چون قدمت تاریخی زیادی در ایران دارد و سازه های تاریخی متعددی نیز در مسیر راه آهن وجود دارد ما در نظر داریم در سال ۲۰۱۸ این پرونده را در بخش میراث تاریخی به یونسکو ارائه کنیم.

میراث صنعتی راه آهن ایران قرار است در سال ۲۰۱۹ ثبت جهانی شود چرا که موضوع ثبت راه آهن قدیمی ایران موضوعی فراتر از ثبت یک بناست و شامل تمامی ایستگاه ها، خطوط و بافت های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی خواهد بود که در این مسیر از جنوب تا شمال کشور را شامل می شود. اگر راه آهن قدیمی ایران به ثبت جهانی برسد شهرهای مختلفی که در مسیر راه آهن هستند نیز به عنوان مقصد گردشگران داخلی و خارجی معرفی خواهد شد.

وی در توضیح بیشتر وضعیت این پرونده گفت: جزئیات بیشتر درباره عرصه و حریم بود که در قالب سی دی به یونسکو ارسال شد قرار شده در این باره جلسات بیشتری گذاشته شود. پروسه ثبت راه آهن باید طی شود. ما این پرونده را در سال ۲۰۱۸ فرستاده ایم اما باید مراحل ثبت آن را بگذرانیم تا بتوانیم در سال ۲۰۱۹ آن را ثبت جهانی کنیم. یونسکو پاسخ این نامه یک ماه دیگر اعلام می کند.

سازمان میراث فرهنگی این پرونده را اوائل ماه فوریه امسال به یونسکو ارسال کرد اما کارشناسان یونسکو خواستار اصلاحیه ای برای آن شده اند.

طالبیان افزود: برای سال ۲۰۱۹ غیر از پرونده راه آهن، پرونده جنگل های هیرکانی نیز به ثبت جهانی می رسد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

کارشناسان یونسکو در حالی خواستار اصلاحات در پرونده ثبت جهانی راه آهن ایران شده اند که قرار است این پرونده در سال ۲۰۱۹ به همراه جنگل های هیرکانی در فهرست جهانی ثبت شود.

در همان جلسه محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور هم گفته بود: سه پل طلا در راه آهن شمال کشور اگر به تنهایی بخواهد در لیست آثار ثبتی جهان قرار گیرد ممکن است نتواند رای بیاورد چون با طرح این موضوع، بلافاصله پل های ارزشمند سوئیس که فراوان هم هستند مطرح خواهند شد و سه پل طلای ایران شانس جهانی شدن را از دست خواهد داد. به همین خاطر نیز نمی توان موردی مطرح کرد. اما اگر بگویم در یک مسیر راه آهن، سه پل ارزشمند (سه پل طلا)، ایستگاه، خط، موزه و طبیعت را داریم این مجموعه در کنار یکدیگر شانس بیشتری خواهد داشت.

زیرا ایران توانایی خط را داشت یعنی خط راه آهن موجود بود اما توان حمل و نقلی را نداشت و جنگ که تمام شد همه را بردند. طبیعتا راه آهن شمال تا جنوب ماهیت تاریخی دارد. همچنین در شهرهایی مثل تبریز ایستگاه های راه آهن دارای ارزش فراوانی هستند که ضرورت دارد تا در صورت امکان و در صورتیکه مراحل ثبت ملی آنها به اتمام رسیده در لیست ثبت جهانی قرار گیرند.

در آن نشست پورسید آقایی که در آن زمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بود گفت: خط آهن ایران قدیمی ترین خط آهن جهان نیست که بگوییم قدیمی ترین خط آهن است. بعضی از سازه ها و مسیرها بویژه در شمال کشور دارای مهندسی خاص، اصولی و البته زیبایی است (پل ورسک و سه خط طلا) یا در مسیر جنوب، این خط، خط پل پیروزی راه آهن ایران بود؛ از جنوب تا شمال متفقین از این خط استفاده کردند و آمریکایی ها در همان زمان؛ جنگ جهانی دوم، بیش از ۸۰ لوکوموتیو به ایران آورند.

پاسخ دهید